STOCKHOLMS STADSHUSPARK

Till Stockholms Stadshus 100-årsjubiléum fick jag i uppdrag att återskapa den urna som i början av 1900-talet stått i Broderiparterren i parken utanför stadshuset.

I bilderna och texterna nedan kan du läsa om hur tillverkningen gick till.

STORLEK OCH PROPORTIONER

Det finns nästan ingen dokumentation av hur urnan såg ut i original. Med utgångspunkt i den enda bild som finns samt stadsantikvariens bedömning av urnans troliga totalhöjd gjorde jag en skiss på urnans proportioner.

MATERIAL

Originalurnan var med största säkerhet gjord i fajans (lergods med vit tennglasyr). För att få bättre hållbarhet valde jag att istället dreja denna urna i stengods. Stengods bränns i högre temperatur (1280 grader) och är tåligare mot slitage och frost. Det behövdes cirka 150 kg lera för att dreja urnan. Leran som användes innehåller 40% chamotte (krossad, bränd lera) vilket gör den extra stabil men samtidigt vass att dreja med.

TEKNIK

För att dreja i den här storleken arbetade jag i sektioner. Jag drejade 10 kg i taget och värmde med gasol mellan varven så att formen inte skulle kollapsa. Leran lades på i form av "korvar" som fixerades med hjälp av "slicker" (lera upplöst i vatten som fungerar som klister).

HÅLLA FORMEN

Eftersom formen fixeras stegvis med den här drejtekniken går den inte att förändra efterhand. Det är viktigt att ha en tydlig och måttsatt ritning i förväg. Leran krymper cirka 12% i torkning och bränning vilket också måste tas hänsyn till i tillverkningen.

HÄNKLAR

Urnan har två skulpterade hänklar (=handtag) som vid tillverkningen vägde 10 kg styck.

GLASERING

Efter att ha bränts en första gång ("skröjbränning" till 980 grader) var det dags för glasering. Bränningen har gjort urnan tålig men skärven är fortfarande porös så att den kan ta emot glasyren. Vattnet absorberas av skärven och glasyrpulvret fastnar som ett damm på utsidan. Urnan sprutglaserades med en vit, blank tennglasyr.

KLARA FÖR AVFÄRD

När ytterligare en 24-timmars bränning var avslutad, denna gång till 1280 grader, var urnorna färdiga för avfärd till Stockholm. Jag hade gjort två urnor för säkerhets skull, för att ha en i reserv om något oförutsett skulle hända i tork eller bränning.

Varmt tack till Formakademin och Rörstrands Porslinsfabrik i Lidköping för alla goda råd och lån av lokaler och brännugnar.

PÅ PLATS I STOCKHOLM

En vacker, solig och vindstilla vårdag i maj 2023 fick urnan sin hedersplats mitt i Broderiparterren i den nyrestaurerade parken utanför Stockholms Stadshus.